fbpx
08-400 25 435 info@friskvardskollen.se

Tuffa pass på hårda underlag eller i löparspåret kombinerat med obekväma skor kan göra att du får problem med hälsporre. Det är heller inte ovanligt att problem uppstår på grund av fotens utseende och brist på funktion samt rörlighet.

Hälsporre kännetecknas av smärta i senfästet under hälen. Det finns ett par sätt som kan både lindra och förebygga hälsporre.

Efter att du har vilat en tid kan det vara dags att sakta börja bli aktiv igen. Här kommer ett par övningar som kanske kan hjälpa dig.

Böj på tårna

Den här övningen är enkel att göra, men är samtidigt effektiv för att bli av med smärtan under hälen. Den kan utföras både liggande och sittande.

  1.  Böj tårna in mot fotsulan och sträck ut dem igen
  2. Upprepa cirka 30 gånger, pausa en stund och upprepa sedan samma procedur en gång till.

Denna övning kan göras flera gånger om dagen, till exempel innan uppstigning ur sängen eller vid läggdags.

Rör på foten

Ett annat sätt att mjuka upp det onda området är att vinkla foten omväxlande inåt och utåt. Gör denna övning ungefär 30 gånger och dessutom vid ett flertal tillfällen under dagen.

Mjuka upp senan under foten

Området under fotsulan i närheten av hälen kallas plantarfascian. Det du vill åstadkomma med övningen är att spänna upp plantarfascian och vävnaderna runt omkring. Mjuka gärna upp foten innan du tar dagens första steg.

  1. Sitt på en stol och placera den onda foten på det andra knät
  2. Ta tag om tårna försiktigt och böj dem uppåt så att senan i hålfoten stretchas
  3. Håll kvar cirka 10 sekunder och gör samma sak 10 gånger

Stretcha vaden

Ett annat sätt att komma till rätta med hälsporre är att stretcha den långa vadmuskeln.

  1. Sätt det ena benet framför det andra och låt det bakre benet sträckas bakåt i en rak vinkel med foten i golvet
  2. Du ska nu känna att det drar i vadmuskeln på det bakre benet
  3. Stretchning av den korta vadmuskeln uppnås i stället genom att böja knät på det bakre benet lätt nedåt.

Låt inte problemen bli långvariga

Om du trots vila och mjukgörande övningar inte blir bättre kan det vara på sin plats att uppsöka en naprapat.

Vår kollega leg. naprapat Johan Lind har många års erfarenhet av att behandla hälsporre och har varit med och faktagranskat denna artikel om hälsporre på Vården.se.

Nå din nästa nivå och nya mål!

Vi erbjuder medicinsk löpanalys, screen2perform, träning med terapeut och Klar för race mm för att hjälpa dig att nå dina mål

KÄLLA:

www.varden.se