Träna med artros - Friskvårdskollen - Naprapat Stockholm
08-400 25 435 info@friskvardskollen.se

Är det farligt att träna med artros och hur bör jag träna med artros? Det är vanliga frågor som vi stöter på.

Artros är en ledsjukdom som oftast drabbar äldre personer och kännetecknas främst av stelhet och smärta i en eller flera leder. I Sverige är ungefär 7-800 000 personer drabbade av artros och är jämnt fördelat mellan män och kvinnor.

Vanligen uppstår artros efter en ledskada, ledsjukdom eller missbildning och utvecklas över decennier. De vanligaste lokalisationerna för artros är fingrar, rygg, höft och knä. Artros kan vara primär – då har ledförändringen uppståt av okänd orsak eller sekundär – alltså till följd av någon skada på leden.

Vad händer i leden vid artros?

En led består bland annat av ledbrosk som i normala fall är slätt och glänsande men vid artros sker en förändring av ledytan som blir matt, trådig och ojämn. Denna förändring resulterar i att kroppen försöker åtgärda problemed genom att skapa mer ben, även kallat osteofyter.

När broskytan ersätts av ben kommer ben att nötas mot ben vilket gör att leden förstörs ytterligare.

Vilka är de vanligaste symtomen?

De vanligaste symtomen vid artros är smärta vid belastning eller rörelse. I vissa mer svåra fall kan även vilosmärta uppstå, framförallt vid artros i höften. Smärtförloppet vid artros är ofta fluktuerande där de smärtsamma perioderna utlöses av inflammation till följd av överansträngning. Det är även vanligt att det syns felställningar i leden, framförallt i fingrar.

Vilka är de vanligaste riskfaktorerna?

De vanligaste riskfatkorerna för att utveckla artros är:

  • Ärftlighet
  • Övervikt
  • Tidigare ledskada
  • Överbelastning

Hur behandlas artros?

Huvudbehandlingen vid artros är viktnedgång och träning! Den senaste forskningen visar att vid lätt till måttlig artros är viktnedgång och träning lika effektivt som läkemedelsbehandling. Det finns även vårdgivare runt om i landet som erbjuder artrosskola.

Varför ska jag träna med artros?

Träning stärker förutom musklerna men även skelettet och gör lederna mer rörliga och dessutom ökar träning välbefinnandet.

Det är inte farligt att träna när det gör ont men smärta/svullnad ska ha gått ner inom 24 h, om inte har du förmodligen gått ut för hårt och bör minska belastningen men fortsätt träna!

Behöver du hjälp?

Har du svårt att veta hur du ska träna med din artros? Eller behöver du hjälp med symtomatisk behandling? Kontakta oss på Friskvårdskollen så hjälper vi dig framåt.

Har du ont?

Vi erbjuder massage, idrottsmassage, naprapati samt rehabträning för att hjälpa dig med dina smärtor och skador.