Hemmaträning - Friskvårdskollen - Naprapat Stockholm
08-400 25 435 info@friskvardskollen.se

I och med de nya rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten bör vi undvika att gå till gymet. Men det är inga problem, här tipsar vi på hur du kommer igång med din hemmaträning.

Hemmaträning

Allt du behöver är din egen kroppsvikt, men du kan även komplettera med gummiband eller enkla vikter. Nedan listar vi några enkla program som du kan göra med enbart din kroppsvikt, klicka på länken om du är osäker på hur övningen utförs:

 

Program 1:

3 varv 15 repetitioner av varje.

Knäböj

https://exorlive.com/video/?culture=sv-SE&ex=603

Utfall

https://exorlive.com/video/?culture=sv-SE&ex=8821

Situps

https://exorlive.com/video/?culture=sv-SE&ex=16

Armhävningar

https://exorlive.com/video/?culture=sv-SE&ex=28

Rygglyft

https://exorlive.com/video/?culture=sv-SE&ex=13

Ett alternativ är att göra 10 repetitioner av varje och försöka göra så många var som möjligt på 20 min.

 

Program 2:

Passar utmärkt att göra utomhus efter en promenad eller löptur.

2-3 varv, 15 repetitioner av varje.

Spänsthopp på bänk

https://exorlive.com/video/?culture=sv-SE&ex=13529

Sidosteg upp på bänk

https://exorlive.com/video/?culture=sv-SE&ex=13531

Kombinerad armhävning och mountainclimber på bänk (kan ersättas av vanliga armhävningar mot bänk)

https://exorlive.com/video/?culture=sv-SE&ex=13528

Enbens hip thrust mot bänk

https://exorlive.com/video/?culture=sv-SE&ex=13543

Bulgarisk split squat mot bänk

https://exorlive.com/video/?culture=sv-SE&ex=13519

Mountainclimber mot bänk

https://exorlive.com/video/?culture=sv-SE&ex=13525

 

Om du jobbar hemma är det också viktigt att du försöker komma ut och röra på dig dagligen. Försök gå 10 000 steg om dagen, gå gärna på en lunchpromenad så du får lite dagsljus och frisk luft.

Jobbar du på kontoret? Kan du kanske cykla eller promenera till jobbet? Gå av tunnelbana eller buss ett par hållplatser tidigare? Ta trapporna istället för hissen? Möjligheterna är oändliga!

Tagga gärna oss på sociala medier @friskvardskollen (Instagram), Friskvårdskollen (Facebook) eller med taggen #friskvardskollen om du provar något av våra program.

 

Om det gör för ont att träna

Boka ett naprapatbesök så hjälper vi dig tillbaka på banan.